کد خبر: ۹۰۴۷
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰

همسایه‌داری روی کوهپایه‌!

سیداحمد یوسفی می‌گوید: وقتی همسایه‌ها در برنامه‌های فرهنگی دورهم جمع می‌شوند، بیشتر از دیگران از احوال هم باخبر هستند. اینجا اگر برای هر کدام از همسایه‌ها مشکلی پیش بیاید، خیلی زود همه ما متوجه می‌شویم و با همدلی و همکاری در رفع مشکلش به او کمک می‌کنیم.

مدتی است مجتمع‌هایی که پشت‌به‌پشت در حدفاصل بولوار نماز تا ارتفاعات جنوبی قرار گرفته‌اند، توجهم را جلب کرده‌اند. سهند، سبلان، دماوند، دنا، الوند، بینالود، البرز و زاگرس نام‌هایی هستند که سازنده خوش‌ذوق این مجتمع‌ها برایشان انتخاب کرده است.

نورپردازی‌های زیبا و منظم مجتمع سبلان بیشتر از بقیه جلوه‌گری می‌کند و ترغیب می‌شوم که با ساکنان سبلان هم‌صحبت شوم. در میان ۱۰ بلوکی که روی شیب ارتفاعات ساخته شده‌اند به‌همراه چند‌نفر از ساکنان مجتمع گشتی می‌زنیم و درباره شرایط زندگی در مجتمع‌هایی که غالبا کارکنان سپاه در آن زندگی می‌کنند، حرف می‌زنیم.


۱۰ بلوک همدل

مجتمع سبلان از یک سمت به خیابان نماز ۳، از یک سمت به اداره اتباع و از یک سو به کال بزرگ سرافرازان منتهی می‌شود. یکی از بهترین فضا‌های این مجتمع، آلاچیق کوچکی است که معمولا دورهمی‌های کوچک ساکنان در آن برگزار می‌شود.

با سیداحمد یوسفی، یکی از اعضای هیئت‌مدیره، در آلاچیق می‌نشینیم و صحبتمان را از قدمت مجتمع شروع می‌کنیم؛ «سال‌۸۸ که طرح مسکن مهر در کل کشور درحال اجرا بود، این مجتمع‌ها برای کارکنان سپاه پاسداران در نظر گرفته شد؛ سال‌۹۰ هم برای زندگی آماده شد؛ ۱۰‌بلوک چهارده‌واحدی که دو واحد ۱۳۵‌متری در طبقه بالا با تراس روباز اختصاصی دارند و دوازده‌واحد هم در دو متراژ ۷۴ و ۸۶‌متری. بلوک‌های ۱ و ۵ و ۱۰ دو واحد اختصاصی را ندارند و در‌نتیجه دوازده‌واحد هستند. در‌مجموع ۱۳۴‌خانواده اینجا زندگی می‌کنند.»

به گفته یوسفی، کل این مجموعه تا خود بیمارستان امام‌حسین (ع) که به درمانگاه شهید‌نجفی معروف است، متعلق به سپاه است.

 

فضای ورزش و بازی خانوادگی

چند‌نفر از ساکنان فعال مجتمع هم به ما می‌پیوندند و باهم راه می‌افتیم تا قسمت‌های دیگر مجتمع را ببینیم. می‌رسیم به فضایی شبیه پارک که نیمکت‌هایش زیر درختان توت قرار گرفته‌اند و پشت هر‌کدام میم انگوری به چشم می‌خورد.

یوسفی متراژ زمین را با قدم‌هایش اندازه می‌گیرد و می‌گوید: اینجا را برای تفریح خانواده‌ها درست کرده‌ایم. میز پینگ‌پنگ و فوتبال دستی هم گذاشته‌ایم تا بچه‌ها سرگرم باشند، اما از همه مهم‌تر برنامه‌های فرهنگی را در این فضا برگزار می‌کنیم. در مناسبت‌های مختلف صندلی می‌چینیم و حدود چهارصدنفر را در همین فضا پذیرایی می‌کنیم.

درباره زندگی آنها که روی کوهپایه‌ها سکونت دارند


از احوال همسایه‌ها باخبریم

با او به فضای آمفی‌تئاتر روباز مجتمع می‌رویم که با تصویر شهدا تزیین شده است. امیری می‌گوید: اینجا محل برگزاری سرود‌ها و تئاتر است. گروه سرود و کلاس‌های قرآن و دوره‌های قرآن، بخش مهمی از فعالیت‌های مجتمع است و برای اوقات فراغت هم برنامه‌های بسیاری داریم. دور مجتمع محصور نیست و از بیرون مجتمع هم افراد زیادی در برنامه‌های ما شرکت می‌کنند.

به ساعت گوشی‌اش نگاهی می‌اندازد تا ببیند چقدر تا شروع دوره قرآن امروز باقی مانده است و ادامه می‌دهد: وقتی همسایه‌ها در برنامه‌های فرهنگی و مناسبت‌های مختلف دورهم جمع می‌شوند، بیشتر از دیگران از احوال هم باخبر هستند. اینجا اگر برای هر کدام از همسایه‌ها مشکلی پیش بیاید، خیلی زود همه ما متوجه می‌شویم و با همدلی و همکاری در رفع مشکلش به او کمک می‌کنیم.

 

فروش منصفانه در بازار محلی مجتمع

بازار محلی کوچکی که گوشه‌ای از مجتمع دایر است، ما را به‌سمت خود می‌کشاند. عبدالله خاکسار هفته‌ای یک روز، بساط کاسبی‌اش را از روزبازار‌های شهرداری جمع می‌کند و می‌آورد به این مجتمع تا برای رفاه حال ساکنان سبزی‌جات و صیفی‌جاتش را بفروشد. تنها شرط هیئت‌مدیره فروش منصفانه است.

معصومه صدیقی، یکی از ساکنان مجتمع، چند‌ضربه به هندوانه‌ای که در دست دارد، می‌زند و می‌گوید: ما از سال‌۹۵ به اینجا آمده‌ایم. خانه را از ساکن قبلی خریدیم و از زندگی در این مجتمع راضی هستیم. همه‌چیز قانون دارد و همسایه‌ها از حال هم باخبرند.

با شارژ ماهیانه صدهزار‌تومان، مجتمع همیشه تمیز است و آسانسور‌ها سرویس می‌شود. هر بلوک دو جای پارک اضافه دارد و یک قسمت از پارکینگ هم مخصوص دوچرخه است. گرمایش با شوفاژ و سرمایش هم کولر آبی. همه کنتور‌ها هم برای هر واحد جداست. هر مشکلی هم که وجود داشته باشد، هیئت‌مدیره و نماینده ساختمان خیلی زود رسیدگی می‌کنند. 

 

خودنمایی درختان عناب و انگور شاهرودی

هم‌جواری مجتمع سبلان با کال بزرگ سرافرازان برای ساکنان اینجا نه‌تن‌ها دردسرساز نیست، بلکه فرصت خوبی برای ایجاد یک فضای سبز پربرگ‌و‌بار است. درختان سنجد و عناب و زالزالک و انگور‌های شاهرودی را خود اهالی کاشته‌اند. رنگ و چرتکه خریده‌اند و از شهرداری خواسته‌اند به کمکشان بیاید تا فضای شهر را زیباتر کنند.

شرکت برق هم سرتاسر کال را پروژکتور گذاشته است تا امنیت برقرار باشد. برای امنیت بیشتر مجتمع، هیئت‌مدیره برای همه بلوک‌ها، هم پروژکتور نصب کرده‌اند و هم دوربین. همه در‌ها حتی در‌های کوچک هر بلوک مجهز به ریموت است و گروه مجتمع به‌صورت جداگانه برای خانم‌ها و آقایان تشکیل شده است تا همه همسایه‌ها از فعالیت‌های هیئت‌مدیره باخبر باشند.

با شارژ ماهیانه صدهزار‌تومان،مجتمع همیشه تمیز است؛ و یک قسمت از پارکینگ هم مخصوص دوچرخه است

اهالی مجتمع منتظر‌ند تا هرچه زودتر کانون فرهنگی سرپوشیده مجتمعشان هم راه‌اندازی شود و بتوانند از کلاس‌های فرهنگی و آموزشی آن استفاده کنند. ساکنان این مجتمع، معنی همسایه‌داری اسلامی را به‌خوبی معنا کرده‌اند.

 

اینجا قانون دارد 

در این مجتمع برای هر موضوعی، اتاق فکری تشکیل می‌شود. ۱۰‌نفر نمایندگان بلوک‌ها به اضافه هفت‌نفر از مسئولان فرهنگی مجتمع هیئت مدیره را تشکیل می‌دهند. تانکر‌های بزرگ کنار مجتمع که برای آبیاری قطره‌ای درختان است، مهر تأییدی بر این ادعاست.

بی‌بی‌مریم امیری‌شهری، مسئول فرهنگی مجتمع، می‌گوید: ما منشوری تهیه کرده و در همه بلوک‌ها نصب کرده‌ایم تا هر‌کس که به این مجتمع می‌آید، با قوانین ما آشنا باشد. اینجا نگهداری از حیوان، داشتن آنتن ماهواره و مسائل غیرفرهنگی ممنوع است. همسایه‌های این مجتمع مثل خانواده هم هستند، به شرطی‌که با معیار‌های اخلاقی و فرهنگی تعریف‌شده سازگاری داشته باشند.

* این گزارش چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۷ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر